Biuro do spraw Substancji Chemicznych jest urzędem centralnym organu administracji rządowej, który sprawuje określoną ustawowo kontrolę nad wprowadzaniem do obrotu produktów chemicznych. Biurem kieruje Inspektor do spraw Substancji Chemicznych, który bezpośrednio podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
Biuro zostało stworzone jako konsekwencja dostosowania prawa polskiego dotyczącego obrotu i stosowania produktów chemicznych do odpowiedniego prawodawstwa Unii Europejskiej. Podstawą prawną funkcjonowania Biura jest ustawa z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach. Z dniem wejścia w życie ustawy (tj. od 8 kwietnia 2011 r.) Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych utworzone i funkcjonujące na podstawie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. 2001 Nr 11, poz. 84 z późniejszymi zmianami), zmieniło nazwę na Biuro do spraw Substancji Chemicznych. Przekształcenie odbyło się na zasadzie sukcesji generalnej, co oznacza, iż Biuro do spraw Substancji Chemicznych wstąpiło z mocy prawa w całość praw i obowiązków Biura do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych.
Ustawa i towarzyszące jej rozporządzenia wykonawcze określają procedury i wymogi związane z wprowadzaniem produktów chemicznych do obrotu. Zadaniem Biura jest wdrażanie określonych w ustawodawstwie procedur związanych z wprowadzaniam do obrotu substancji chemicznych i ich mieszanin.