/ Współpraca zagraniczna
Polska Pomoc
W 2014 r. Inspektor do spraw Substancji Chemicznych zrealizował projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Projekt był kontynuacją współpracy rozpoczętej z partnerem projektu – Narodowym Centrum Zdrowia Publicznego Mołdawii w 2011 roku.
W celu uzyskania szczegółowych informacji o polskiej pomocy prosimy odwiedzić stronę:
Nazwa Projektu:
- „Przygotowanie kadry administracji publicznej Mołdawii do zadań związanych z procesem zbliżania systemu zarządzania chemikaliami do standardów unijnych i międzynarodowych";
Cel projektu:
- Podniesienie kwalifikacji kadry administracji publicznej Mołdawii w dziedzinie efektywnego zarządzania chemikaliami. Perspektywa długofalowa.
Działania projektowe:
- Wizyta studyjna w Polsce poświęcona tematyce standardów pracy w laboratoriach badawczych, w ramach której 7 specjalistów z Mołdowii obejrzy następujące laboratoria:
§ Oddziały laboratoryjne Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej (WSSE);
§ Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łodzi;
§ Laboratorium Zakładu Toksykologii i Kancerogenezy Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi;
§ Laboratoria w firmie Selvita S.A., Kraków.
- Szkolenie dla 20 specjalistów z administracji publicznej w Narodowym Centrum Zdrowia Publicznego w Mołdawii. Tematyka szkolenia:
§ Zarządzanie jakością w laboratoriach toksykologicznych;
§ Metodologia badań toksykologicznych;
§ Zadania, obowiązki i uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie kontroli chemikaliów;
§ Klasyfikacja i oznakowanie substancji i mieszanin chemicznych ze względu na zagrożenia dla zdrowia człowieka zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (CLP).
- Warsztaty w Biurze do spraw Substancji Chemicznych na temat niezbędnych elementów aktu prawnego regulującego obrót chemikaliami.
Bezpośrednie korzyści z realizacji projektu odniesie około 30 specjalistów z mołdawskiej administracji publicznej uczestniczących w działaniach projektowych. W dalszej perspektywie projekt może poprawić proces zarządzania chemikaliami w Mołdawii oraz może wywrzeć pozytywne efekty na zdrowie ludzkie oraz ochronę środowiska naturalnego w kraju beneficjenta.
Rys. Plakat promujący projekt „Przygotowanie kadry administracji publicznej Mołdawii do zadań związanych z procesem zbliżania systemu zarządzania chemikaliami do standardów unijnych i międzynarodowych".
W 2013 r. Inspektor do spraw Substancji Chemicznych wdrażał projekt pt. „System zarządzania chemikaliami – zbliżenie legislacji krajowej Mołdowy oraz jej instytucji do standardów unijnych oraz międzynarodowych” współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
Projekt był kontynuacją współpracy rozpoczętej z jednostką partnerską z kraju beneficjenta (Narodowym Centrum Zdrowia Publicznego Mołdowy) dzięki projektowi polskiej pomocy realizowanemu w 2011 r.
Głównym celem projektu wdrażanego w 2013 r. było podniesienie kwalifikacji kadry specjalistów Mołdawskich (zarówno
w administracji centralnej, publicznej, w sektorze naukowym, w sektorze przedsiębiorstw oraz wśród przedstawicieli organizacji pozarządowych) w dziedzinie efektywnego zarządzania chemikaliami.
Wyznaczony cel realizowany był poprzez 3 działania projektowe:
- wizytę studyjną w Biurze dla 7 przedstawicieli administracji centralnej Mołdowy (16 – 20 września 2013 r.)
- dwa szkolenia w Mołdowie dla grupy około 40 przedstawicieli administracji publicznej, jednostek naukowych oraz przedsiębiorców (14 – 18 października i 4 – 8 listopada 2013 r.)
Tematyka wykładów prowadzonych podczas wizyty studyjnej i szkoleń w Mołdowie związana była z szeroko rozumianym pojęciem zarządzania chemikaliami.
Bezpośrednie korzyści z realizacji projektu odniosło 7 specjalistów mołdawskiej administracji centralnej uczestniczących
w wizycie studyjnej w Polsce oraz około 40 przedstawicieli mołdawskiej administracji publicznej, jednostek naukowych oraz przemysłu biorących udział w szkoleniach w Kiszyniowie. Należy podkreślić, że liczba 40 osób posiadających wiedzę na temat zarządzania chemikaliami w kraju liczącym 3,5 mln mieszkańców jest bardzo dobrym wynikiem. Wiedza uzyskana podczas szkoleń może wpłynąć na podniesienie kwalifikacji zawodowych odbiorców, co będzie pomocne w przyszłych planowanych w tym kraju pracach legislacyjnych regulujących obrót chemikaliami.
Ponadto podniesienie poziomu wiedzy przedstawicieli administracji, j. naukowych i przedsiębiorców o zarządzaniu chemikaliami pośrednio wspomoże proces ochrony środowiska oraz zdrowia ludzkiego
w Mołdowie.
Rys. Plakat promujący projekt „System zarządzania chemikaliami – zbliżenie legislacji krajowej
Mołdowy oraz jej instytucji do standardów unijnych oraz międzynarodowych”.
Fot. Szkolenie w Mołdowie
W latach 2012 - 2013 Inspektor do spraw Substancji Chemicznych realizował projekt pt. „Przygotowanie i przeprowadzenie cyklu szkoleń dla specjalistów w zakresie gospodarowania chemikaliami i ochrony środowiska w Armenii” współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Projekt był kontynuacją współpracy z Ministerstwem Ochrony Środowiska Republiki Armenii, prowadzonej wcześniej w ramach projektu Polskiej Pomocy 2011 oraz w ramach działań w innych projektach międzynarodowych.
W ramach projektu przeprowadzono w Erywaniu 18 sesji szkoleniowych z zakresu zarządzania chemikaliami, w ramach których zostało przeszkolonych ponad 150 osób. W grupie przeszkolonych znalazły się osoby zajmujące się zawodowo zarządzaniem chemikaliami i ochroną środowiska, a także studenci wydziałów chemicznych uczelni wyższych.
Tematyka sesji szkoleniowych obejmowała m. in. następujące zagadnienia: system prawny UE w obszarze chemikaliów, klasyfikacja i oznakowanie substancji i mieszanin chemicznych, karty charakterystyki, chemiczne bazy danych UE, gospodarka odpadami niebezpiecznymi, zasady unieszkodliwiania odpadów pestycydowych, zasady oceny ryzyka dla środków ochrony roślin, działanie organów nadzoru w obszarze chemikaliów, rejestracja produktów biobójczych.
Realizacja projektu przyczyniła się do stworzenia przeszkolonej, świadomej kadry specjalistów w zakresie ochrony środowiska i zarządzania chemikaliami, zarówno w administracji publicznej, jak i w sektorze naukowym oraz w sektorze przedsiębiorstw w Armenii.
Fot. Plakat promujący projekt „„Przygotowanie i przeprowadzenie cyklu szkoleń
dla specjalistów w zakresie gospodarowania chemikaliami i ochrony środowiska w Armenii”
Fot. Szkolenie w Armenii
W 2011 r. Inspektor do spraw Substancji Chemicznych realizuje trzy projekty współfinansowane w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
W celu uzyskania szczegółowych informacji o polskiej pomocy prosimy odwiedzić stronę:
Realizowane projekty to:
- „Pomoc w tworzeniu w Armenii systemu zarządzania chemikaliami ułatwiającego integrację gospodarczą z Unią Europejską”;
- „Pomoc w tworzeniu w Gruzji systemu zarządzania chemikaliami ułatwiającego integrację gospodarczą z Unią Europejską”;
- „Pomoc w tworzeniu w Mołdowie systemu zarządzania chemikaliami ułatwiającego integrację gospodarczą z Unią Europejską”.
Cele projektów:
- Wstępne przygotowanie przedstawicieli administracji centralnej Armenii, Gruzji i Mołdowy do działań związanych z zarządzaniem chemikaliami;
- Zapoznanie przedstawicieli administracji publicznej, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych z Armenii, Gruzji i Mołdowy z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania Chemikaliami we Wspólnocie.
Bezpośrednie korzyści z realizacji projektu odniesie 21 specjalistów armeńskiej, gruzińskiej i mołdawskiej administracji centralnej uczestniczących w wizycie studyjnej w Polsce oraz około 110 przedstawicieli armeńskiej, gruzińskiej i mołdawskiej administracji publicznej, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych biorących udział w szkoleniu w Armenii, Gruzji i Mołdowie.
Wiedza na temat zarządzania chemikaliami przekazana szerokiej grupie uczestników szkolenia w krajach beneficjentów przyczyni się z dużym prawdopodobieństwem do jej rozpowszechniania wśród ogółu społeczeństwa, co wpłynie pośrednio na ułatwienie integracji gospodarczej w obszarze wolnego handlu dotyczącego zarządzania chemikaliami. W szerszej perspektywie na skutek poprawy procesu zarządzania chemikaliami w Armenii, Gruzji i Mołdowie realizowane projekty przyczynią się do poprawy zdrowia społeczeństwa, a także do lepszej ochrony środowiska naturalnego państw beneficjentów.
Plakaty promujące projekty:
Pomoc w tworzeniu w Armenii systemu zarządzania chemikaliami ułatwiającego integrację gospodarczą z Unią Europejską | Pomoc w tworzeniu w Gruzji systemu zarządzania chemikaliami ułatwiającego integrację gospodarczą z Unią Europejską | Pomoc w tworzeniu w Mołdowie systemu zarządzania chemikaliami ułatwiającego integrację gospodarczą z Unią Europejską |